Waarom Procurement de business snapt

Het is voor organisaties essentieel het optimale rendement uit de leveranciersmarkt te halen, om morgen tot de winnaars te behoren. Hierbij is een excellente verbinding tussen de klantwaarde en de leveranciersmarkt een belangrijke voorwaarde voor het succes van organisaties. Procurement kan deze verbinding vormgeven wanneer het ten minste naast de business staat.

Top-down uitvoeren van de businessstrategie beperkt Procurement in het realiseren van het optimale rendement uit de leveranciersmarkt. De leveranciersmarkt kan een serieuze impact op de businessstrategie hebben en de klantwaarde naar een hoger niveau tillen, dus kijkt Procurement verder dan haar neus lang is.  Procurement kan immers alleen de strategische gesprekspartner van de leveranciersmarkt zijn wanneer ze ook de strategische gesprekspartner van de business is en daarmee de businessstrategie mede bepaalt.

Om die gesprekspartner te zijn kent en snapt Procurement de business, verder dan de voordeur van de eigen organisatie alleen. Wat zijn de ontwikkelingen, wie zijn de spelers en wat is de klantwaarde die de organisatie levert. Wat zijn de kansen en bedreigingen zoals de organisatie die ziet en welke strategie zorgt voor de realisatie van de topline en bottomline resultaten. Gesprekspartner zijn is natuurlijk geen doel op zich, maar slechts een van de basisvoorwaarden om het optimale rendement uit de leveranciersmarkt te halen. De status van “gesprekspartner” zien we terug in de mate van afrekening van Procurement op de bottomline resultaten van de organisatie. Trekken we aan hetzelfde touwtje? Procurement spreekt in ieder geval dezelfde taal als de business met dezelfde termen en een strategie die 1 op 1 aansluit op de strategie van de organisatie. De lijnen met de business staan continue open, waarbij de sappen blijven stromen. Hiertoe neemt  Procurement o.a.  deel aan crossfunctionele projectteams en weet Procurement wie de keyplayers in de organisatie zijn.

Zoals vaak, geldt ook voor het managen van de leveranciersmarkt dat het verkeer 2 richtingen moet opgaan met zo min mogelijk blokkades, zodat elke schakel de optimale bijdrage kan leveren in het proces om tot de beste klantwaarde te komen. Procurement kan een uitstekende uitgangspositie realiseren om hier voor organisaties het verschil tussen succes en falen te maken.

www.di-mens.nl

Auteur Mark van Gaal
Publicatiedatum 30-3-2022 10:36
Share: